Lifestyle

8 Zienrs tips voor gezonde ogen

Kijk, zie en voel je beter

 
  1. Plan oogcontroles voor je hele gezin. Een gedegen oogonderzoek kan serieuze problemen aan het licht brengen, zoals diabetes.
  2. Draag een zonnebril tegen UV-straling. Zelfs op een bewolkte dag kunnen deze stralingen schadelijk zijn.
  3. Geeft je ogen af en toe rust. Neem iedere 20 minuten ongeveer 20 seconde pauze om je ogen te ontspannen, vooral bij computer- en beeldschermwerk.
  4. Als je rookt: stop ermee! Roken vergroot de kans op staar en zichtbedreigende oogziekten.
  5. Wees actief. Regelmatig bewegen of sporten vertraagd het ontstaan ​​van leeftijdsgebonden maculaire degeration (de hoofdoorzaak van blijvend zichtverlies op latere leeftijd).
  6. Draag een veiligheidsbril tijdens het beoefenen van risicovolle sporten. In 2014 lopen ongeveer 2,4 miljoen sporters een blessure aan het oog op. 90% hiervan had met een bril voorkomen kunnen worden.
  7. Eet je groentjes! Een uitgebalanceerd dieet met voldoende fruit, bladgroente en omega-3 vetten vermindert de kans op droge ogen, macula degeneratie, glaucoom en andere oogaandoeningen.
  8. Drink veel water. Als je onvoldoende water drinkt, kan je lichaam onvoldoende traanvocht produceren om je ogen vochtig en gevoed te houden.


vrijdag, 9 september 2016
Bron: Zienrs