Lifestyle

Een Valentijnskaart voor mooie Yvonne…

Niek is opticien én optometrist. Hij ziet alles en schrijft het op. Met oog voor detail. In deze aflevering stuurt hij een Valentijnkaart naar de nieuwe en knappe kracht Yvonne. Maar of dat nu zo’n verstandige zet is?

In de winkel hier werken vijf mensen: vier mannen en één vrouw. Die ene vrouw, dat is Yvonne. Een uitstekende kracht, maar jong. 24 pas. Volgens de drie mannen is ze nogal knap, maar daar laat ik me niet over uit. Mijn Anne leest deze stukjes ook en ik wil geen ingewikkelde vragen bij het avondeten. Veel liever heb ik het over de drie mannen.
Jeroen is 51 en werkt hier 18 jaar. Jos is een jaar jonger en werkt hier al 21 jaar. En dan hebben we Nico, net als ik 49, en al 26 jaar bij mij in dienst. Liever noem ik hem gewoon mijn collega. De klanten van Niek’s Optiek zien dus al 18 jaar dezelfde vier koppen. Dat kunt u saai noemen. Maar het is ook leuk. Vooral op zaterdag komen mensen koffie drinken hier. Er wordt gekletst, gelachen, de wereld wordt besproken, televisieprogramma’s bekritiseerd, we zijn dan even een zoete inval. Ik weet zeker dat dit nooit het geval was geweest als mijn winkel een duiventil was met om de drie maanden een ander gezicht. Zeker, dat van Yvonne is een toegevoegde waarde, maar de kracht van die andere vier, dat vertrouwde, is de key van ons succes.
‘Yvonne zei: ‘Er komt nooit iemand voor mij’

Laat ik het steviger stellen: een goede opticien heeft mensen die al heel lang met elkaar samenwerken. Met Jeroen en Nico heb ik zelfs op de Rotterdamse vakschool Christiaan Huygens gezeten. Wij stammen uit dezelfde peer-group. Omdat we zo lang samenwerken, weten we precies wat we aan elkaar hebben. Een vraag van de een wordt door de ander afgebroken met een begripvol handgebaar en binnen twee tellen is de klant op zijn wenken bediend. De klant ziet dat. Voelt dat. Het is van zo’n groot belang dat de klant ziet dat je een goed ingespeeld team bent. Dat wekt zoveel vertrouwen en zorgt ervoor dat mensen graag bij je terugkomen. We zorgen er ook voor dat we een goed team blijven, door ook buiten diensttijd samen leuke dingen te doen, waardoor onze relaties nog meer verdiepen. Richard Branson, de Engelse zakenman en eigenaar van Virgin, zei ooit: Clients do not come first. Employees come first. If you take care of your employees, they will take care of the clients. Ofwel: wees goed voor je mensen, dan komt het ook goed met je klanten.

Toch zijn er ook nadelen. Yvonne kwam laatst naar me toe. Ze was een beetje verbitterd. ‘Als een klant binnenkomt vragen ze altijd naar jou, of naar Nico, of naar Jeroen of naar Jos. Nooit vragen ze naar mij, ze weten niet eens hoe ik heet.’ Daarom heb ik een Valentijnskaart voor haar gekocht. En erop geschreven dat ik altijd zo graag in de winkel kom omdat ik zo geniet van haar stralende lach en haar prachtige ogen én haar deskundige advies.

Nu maar hopen dat Anne voor één keer mijn column overslaat…

Niek


vrijdag, 12 februari 2016
Auteur: Zienrs content©
Bron: Zienrs content©